Sider

Translate

mandag 19. november 2012

Skyggedød av Anne Holt

Jeg har lest alle bøkene til Anne Holt, og måtte jo få med meg hennes nye krim Skyggedød, som handler om en liten gutts død, og 22 juli. Jeg synes bøkene hennes er helt greie å lese, men ofte litt....kjedelige. Hennes beste bok er" Flimmer" som hun skrev sammen med sin bror, den nest beste er  "1222". Har du ikke lest de så bør du gjøre det! Denne er helt ok! Temaet er barnemishandling,og det er nok ikke et enkelt tema å skrive om.
8 år gamle Sander Mohr dør hjemme etter et fall fra en gardintrapp. Dette skjer den 22 juli, og en ung, uerfaren politimann må ta saken, siden alle er opptatt med tragedien som skjer i byen og på Utøya. Dødsfallet ser ut som et tragisk uhell, men den unge politimannen har en ørliten mistanke om at noe annet har skjedd og setter igang etterforskningen.
Dette er en tragisk historie som minner oss litt om den såkalte Christoffer-saken. Gutten som ble mishandlet til døde av sin stefar.( boka om den saken heter: Jeg tenker nok du skjønner det sjøl, en sterk og forferdelig bok som alle bør lese for å lære seg å se tegnene på barnemishandling!!)
Jeg synes Anne Holt har et godt tak på historien, med tanke på at dette er sannhet, dette skjer! Men samtidig er det litt kjedelig, det er litt for lite som skjer, virkeligheten er nok enda mer rå enn dette, og det savner jeg! At forfatteren tør å gjøre boka si litt rå og uslepen.
Men den er helt grei å les, god underholdning en kald vinterkveld i godstolen :)

  • Forlag: Piratforlaget
  • Utgivelse: ute nå
  • Sjanger: Krim


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar