Sider

Translate

lørdag 30. november 2013

Frostgraven av Sonja Holterman

Hjelpe meg...nå leser jeg bok etter bok og glemmer å legge de inn her ! Skal jeg ha kontroll på det jeg leser må jeg få det inn her !
Sonja Holterman kommer med ny bok i mars neste år. "Frostgraven " er hennes andre bok, den første heter " Presteskapet" og kom ut i 2012. Det er en meget bra krimbok, så har du ikke lest den så kan du jo gjøre det mens du venter på "Frostgraven" :)

"Frostgraven" er da bok nr 2 om journalisten Ira Torgrimsson, som nå er gravid. Hun vet ikke hvem faren er da det kan være to menn...og en av de er seriemorderen som ble satt i fengsel i "Presteskapet" og dette går veldig inn på henne. Mens hun jobber med en stor barnehjemssak forsvinner hennes adoptivsønns kamerat fra hjemmet hennes.Parallelt med dette får vi historien til Peder, og hans prøvelser som sønn av en tyskertøs under andre verdenskrig. Sakte men sikkert innhenter fortiden nåtiden,og ingenting er som det ser ut til å være.

"Frosgraven" er en god bok, spennende og velskrevet. Jeg blandet litt med hvem som var hvem ei stund, ettersom historien hopper litt frem og tilbake i tid.Noe som er utrolig morsomt med denne boka er at mye av handlingen foregår der JEG BOR !! Hvem skulle tro at det kan skrives en krim som foregår her på Skogn/Ekne ??? Selvsagt er det Falstadsenteret på Ekne som er hovedplassen for handlinga fra krigen, men Ira reiser med toget til Skogn, og til Levanger. Det er rart og merkelig å lese en krim fra plassen du bor på, du kjenner igjen hver en plass og blir utrolig oppmerksom på beskrivelsene av landskap,veier og hus :) Sonja Holterman må nok ha tatt turen hit for det aller meste var helt rett :)
Helt ærlig talt synes jeg Presteskapet var litt bedre, litt mer spennende, og litt mer action. Men "Frostgraven" er ingen dårlig bok, det er både humor, glede, angst og grusomheter her. Det er harde opplevelser fra krigens grusomme virkelighet, for at den historien kunne ha skjedd tviler jeg ikke på. Og det må jeg si om denne boka, den delen som handler om lille Peders opplevelser under krigen er utrolig godt skrevet !Den historien biter seg fast i deg, får deg til å grøsse og være glad for at vi lever i fred i Norge nå.
Så alt i alt er dette en BRA bok som fortjener å bli lest !

  • Forlag: Juritzen
  • Utgivelse: mars 2014
  • Sjanger: Krim



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar