Sider

Translate

mandag 26. mai 2014

Når Gjøken Galer av Robert Galbraith ( J.K Rowling)

Nå har jeg endelig fått lest Når Gjøken Galer. J.K Rowlings nye krim. Hvorfor hun bruker navnet Robert Galbraith vet ikke jeg, men det er uansett "mamman" til Harry Potter :) Jeg leste den forrige boka hennes, "Den tomme stolen" og ble ganske så skuffet over den, så jeg var ikke sikker på om jeg ville lese denne. Men jeg leste mange bra anmeldelser av den, så da fant jeg ut at jeg kunne prøve....heldigvis :)

Den berømte supermodellen Lula hopper fra sin veranda og ned i døden foran en gruppe paparazzi. Men det er noen som ikke tror at hun tok selvmord, deriblant hennes bror som tar kontakt med privatdetektiv Cormoran Strike. Han er sønn av en verdensberømt rockestjerne, har nettopp brutt med sin forlovede og sover  på en campingseng på kontoret.Etter et bombeangrep i Afghanistan mistet han den ene benet og bruker nå en protese. Livet er igrunn miserabelt helt til den nye klienten kommer og vil Cormoran skal etterforske hans søsters selvmord.Men jo mer Cormoran dykker ned i modellens liv jo mørkere og farligere hemmeligheter finner han !

Skikkelig god gammeldags engelsk krim !! Det er stemning, humor, mysterier og flott dialog. Jeg likte spesielt godt den stemninga som omgir hovedpersonen Cormoran. En blanding av nedstemthet, livsglede og et åpent sinn. Dette er god krim, rolig men full av mysterier, lite blod og gørr men utrolig spennende. Du tror du har fått taket på handlingen og hva som skjer men i neste øyeblikk er alt snudd opp ned! Dette er første bok i en serie, og gjett om jeg skal lese neste som kommer ! H åper vi ikke må vente så lenge :)


  • Forlag: Cappelen Damm
  • Utgivelse: 1 februar 2014
  • Sjanger: Krim
  • Oversetter: Heidi Grinde


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar