Sider

Translate

søndag 28. september 2014

Nøkkelmakeren av Gert Nygårdshaug.

Jeg har ikke lest så mye av Nygårdshaug før, men heldigvis at jeg fikk leseex av denne! Jeg har lest Mengeles Zoo, en bok som har fått utrolig mye bra kritikk. Jeg synes den var helt grei. Men denne likte jeg veldig godt ! Nøkkelmakeren er en parallell historie av Klokkemakeren. Den har jeg ikke lest enda, men nå må jeg jo bare hive meg på den også .Klokkemakeren handler om tiden som er ute av rytme fordi naturen er ute av rytme.Og noe av det samme skjer også i Nøkkelmakeren.

Melkior Musenden og hans kone Mathilde bor i en landsby som er omgitt av en stor kornåker. Melkior møter sine venner på vertshuset Det Gylne Aks for å filosofere og diskutere livet. En dag kommer en kar med en stor koffert gående gjennom kornåkeren og slår seg ned i landsbyen. Han kaller seg Nøkkelmakeren og  kan låse opp ting vi ikke kan med vanlige nøkler. Og Melkior, som er urmaker, blir frustrert over sine 50 veggklokker som ikke lenger går som de skal.

Hehe, jeg må le litt når jeg tenker på denne boka. Den er så fornøyelig og koselig ! Veldig bra historie som er skrevet på en meget spesiell måte. Lange setninger og mangel på tegnsetting var litt merkelig i starten av boka. Men du venner deg fort på det og det ble faktisk veldig godt å lese. Det flyter på en annen måte. Flott ! Historien er en fabel, på et ukjent sted og til ukjent tid. Det gjør det bare mer spennende synes jeg. Veldig, veldig bra og NÅ skal jeg lese Klokkemakeren . For Melkior Musenden er en utrolig karismatisk fyr som jeg gjerne vil treffe igjen !


  • Forlag: Juritzen Forlag
  • Utgivelse: 14 august 2014
  • Sjanger: Roman




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar