Sider

Translate

søndag 6. desember 2015

Uglen av Samuel Bjørk


Så har Samuel Bjørk kommet med den vanskelige bok nr 2 ! Og etter førsteboka "Det henger en engel alene i skogen" måtte det være en tøff oppgave. "Det henger en engel" ble jo en stor suksess for forfatteren. Nominert til Bokhandlerprisen til og med :) Jeg syntes den var knallgod og gledet meg vilt til denne skulle komme. Jeg tok den med meg til et varmt og solfylt land og begynte å lese....

 Sandefjords rikeste skipsreder ligger for døden. Han har én betingelse før eldstesønnen arver formuen: Urent blod skal ikke blandes i slekten – sønnen får ikke gifte seg med noen med barn fra før. Men hans utkårede har både en sønn på to og en datter på fire.
Barna sendes bort,og paret vies i hemmelighet, men ekteskapet blir kort, dystert og blodig. Flere år senere vender søskenparet tilbake. Når en ung kvinne blir funnet drept, i en makaber stilling og overstrødd med fuglefjær, begynner noen å se sammenhenger fra en annen tid. Etterforskerne Munch og Krüger er overhodet ikke forberedt på ondskapen de blir konfrontert med i saken.

Jada , dette var god spenning fra begynnelse til slutt. Den har ikke like godt språk som i den første, men bortsett fra det er det ei god bok.Den fenger fra første side med sin ondskapsfulle historie. Hva skjer med barn som fjernes fra sine trygghet og ut i det ukjente? Er de onde fra før eller kan ondskap læres? Kan ondskap læres OG fjernes?
Det er en ganske rå krim med et skremmende tema! Men den er god, jeg leste den ut på 1 dag på solsenga ! Klarte ikke å legge den fra meg :) Også denne ble nominert til Bokhandlerprisen  og DET fortjente den ! Terningkast 5 fra meg :)



2 kommentarer:

  1. Denne må jeg selvfølgelig lese. Ble veldig imponert over den første boka, og gleder meg til oppfølgeren. Så fint at du likte den. Bekrefter at jeg må bestille den på biblioteket!

    SvarSlett
  2. Kjempefin omtale! Jeg likte den første veldig godt, mens denne kom inn med en prikk mindre på terningen. Gleder meg allerede til neste :)

    SvarSlett