Sider

Translate

lørdag 16. februar 2013

Huset Dilberne av Fay Weldon

Fay Weldon er dama som skrev En hunndjevels bekjennelser, en utrolig bra film for de som ikke har sett den :) Denne boka handler om noe helt annet. Husker du serien Herskap og tjenere som gikk på tv for en mannsalder siden`Eller likte du Downtown Alley? Da er nok denne boka noe for deg :) Personlig er ikke dette helt min greie, MEN likevel måtte jeg lese den ferdig. Jeg gir bøkene 100 sider, liker jeg ikke det jeg leser da så legger jeg den vekk.Men denne klarte jeg ikke å legge vekk :)

Huset Dilberne handler om Jarlen av Dilberne og hans familie, vi er i London i 1899.Familien står på konkursens rand og det eneste som kan redde dem er å få giftet bort sønnen Arthur til en dame med rik familie. Løsningen kommer fra Amerika, Minnie O¨Brien fra Chicago. Men hun har en vulgær mor med tvilsom fortid og hennes far er kjøttbaron. Forskjellen mellom overklassen i England og i Amerika er stor,det som anses som upassende i England er dagligdags i Amerika.Et utfordrende valg når en britisk overkassefasade skal reddes.....

Her er det Engelsk overklasse til tusen, til og med tjenerne skifter antrekk flere ganger daglig. Her er det ni retters middag, korsett og velur, kalvekryss og perler. Utroskap, elskerinner og tjenere som damper opp herskapets brev :) Språklig sett er ikke dette det beste jeg har lest,flatt og rart skrevet enkelte steder. Men historien i seg selv er bra, spennende og underholdende :) Det er koselig å lese om engelsk overklasse på 1800.tallet, klær, mat og hva som var dannet og ikke. En kopp te, godstolen og denne boken så har du en koselig stund for deg selv :)

  • Forlag : Juritzen
  • Ute nå
  • Sjanger: Roman

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar