Sider

Translate

lørdag 9. november 2013

Vindeltorn, av Tone Almhjell

Tone Almhjell er norsk,men hennes første bok ble gitt ut i Amerika før den kommer på norsk! Det må være et eventyr for henne å komme inn på det store, amerikanske markedet :) Hun skrev boka på norsk, Vindeltorn og oversatte den selv til engelsk , The twistrose key . Makan til dame :D
Vindeltorn har allerede fått gode kritikker og det menes at den kan få klassiker status. Vet ikke helt om jeg er enig i det da....

Lindelin Rosenquist, også kalt Lin, bor i et gammelt hus sammen med familien. Noe er galt i huset, klokkene går sakte, og rosebedet er dekket av rim, selv når det regner. En stormfull kveld dukker en pakke opp ved døren hennes, en pakke merket med ordet Vindeltorn.I den ligger en nøkkel som er lang og sotsvart, som om den er smidd  av aske og jord. Nøkkelen vil føre henne til et annet sted, en annen verden, og forandre  livet hennes.

Jeg vil ikke avsløre mer om hva som skjer, du må lese det selv :) Boka er bra, spennende, fantasifylt, trist og rørende. Den er lettlest, noe som vil si at den har et godt språk som gjør den god og lett å lese. Det er litt Narnia, litt Harry Potter og litt Percy Jackson her :D og siden jeg liker alle de bøkene liker jeg selvsagt denne ! Men at den er så bra at den skal få klassiker status er jeg ikke helt enig i, den er bra , men ikke såå bra....men for meg er det mye som skal til for å slå bøkene om Harry Potter, DE er klassikere for meg, DE fortjener kultstatus. Men ja...Vindeltorn er en veldig god og spennende historie, DET er jeg enig i :) Gleder meg til neste bok\:)

  • Forlag: Gyldendal
  • Utgivelse: 8 november
  • Sjanger: Fantasy

1 kommentar:

  1. Har akkurat lest ferdig Vindeltorn, og er enig i at det er ei bra og spennande bok! Eg likte også språket i den godt, og syns miljøet blei skildra fint. Veldig fin romjulsbok:)

    SvarSlett