Sider

Translate

fredag 6. mars 2015

Løvetemmeren av Camilla Lâckberg

Ny krim av den svenske krimdronningen Läckberg ! Jeg er egentlig ingen Läckbergfân men en blir jo alltid nysgjerrig når de "store" forfatterne kommer med bok. Så jeg tenkte jeg skulle gi boka en sjanse iallefall....heldigvis ! Løvetemmeren er bok nr 9 om Erica Falck og Patrik Hedström. Jeg har lest de fleste av de, noen er ganske bra, mens noen er litt for kjedelig etter min smak. Men det er nok av lesere som liker Läckberg for bøkene hennes utgis i 36 land !!

Det er en bitende kald januardag i Fjällbacka,En halvnaken jente kommer løpende ut av skogen og ut i veien. Hun blir påkjørt av en bil og innen Patrik Hedström og hans kolleger er på stedet er jenta død. Hun forsvant fra et ridesenter 4 mnd tidligere og ingen har sett henne før hun kom løpende ut av skogen. Skadene hun har er så groteske at de skjønner at hun er blitt utsatt for en forbrytelse. Og hun er ikke alene. Flere jenter er forsvunnet uten et spor.
Samtidig graver Erica Falck i en gammel familietragedie der en mann ble drept. Hun besøker mannens kone i fengsel, der hun sitter dømt for drapet på mannen sin. Men hun får ingen svar av den dømte hustruen. Erica aner at kvinnene skjuler noe som er viktig for saken. Men hva og hvorfor ?
Fortiden sender sitt mørke inn i nåtiden !

Utrolig bra og spennende bok ! Den er helt annerledes enn de bøkene jeg har lest av Läckberg før synes jeg. Det er et mye bedre driv i historiene som fletter seg sammen. Selv når boka hopper mellom de to forskjellige historiene henger det så godt sammen at man mister ikke tråden !  Synes heller ikke det ble for mye rot i privatlivene. Ofte er det så mye mellomprat i krimbøker synes jeg. Trenger ikke vite så mye om hovedpersonene at det tar overhånd. Nei, denne gangen må jeg si at Läckberg imponerer meg med en spennende og god bok ! Anbefales til en stormfull aften under pleddet i godstolen ! :)


  • Forlag: Gyldendal
  • Utgivelse: 13 februar 2015
  • Sjanger: Krim
  • Oversetter: Gry Brenna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar