Sider

Translate

fredag 21. februar 2014

Islandsk Krim :D

Islands krimdronning, Yrsa Sigurdardòttir er ute med ny krim. Fra før har hun skrevet "Jeg vet hvem du er" ( veldig bra!) og "Dødskipet"( ganske bra). Nå er hun ute med boka " De uønskede". Og hvor bra er den? Jeg ser den får terningkast 6 og omtaler som "hårreisende god krim og en ønskedrøm for skrekk og krimfans".....hm...lurer på hvor mye skrekk den personen har lest?

I "De uønskede" møter vi Òdinn, som blir satt til å undersøke mistanker om overgrep som skal ha skjedd med barn på Krokur, en behandlingsinstitusjon for gutter  på 1970-tallet. To av guttene døde men grunnen til dødsfallene ble aldri oppklart. Etter ekskonas død har Òdinn hatt ansvaret for deres datter Rùn, og etterhvert begynner Òdinn å frykte for sikkerheten til seg selv og datteren. Fortidens forbrytelser, løgner og hemmeligheter strekker seg inn i nåtiden og  Òdinn begynner å forstå hvor skrekken kommer fra.

Da Yrsa Sugurdadòttir kom med "Jeg vet hvem du er" ble jeg overbegeistret! Den var så bra, med passelig blanding av krim og skrekk. Litt overnaturlige hendelser krydret boka perfekt. I "Dødskipet" var hun tilbake med sin gode evne til å skape spenning og litt uhygge. Med "De uønskede" må jeg si jeg synes hun har tapt seg bittelitt :) Den er spennende, og den skaper litt uhygge, men ikke så bra som i de to forrige bøkene! Jeg synes den er litt langdryg enkelte ganger. Og de små hint av uhygge er for....små. Nå må jeg si at jeg liker skrekk og jeg liker krim. Men hvis de to skal blandes må det litt mer til enn dette ! MEN jeg må også trekke frem de siste 4 kapitlene !!! DE er bra, DER kjenner jeg igjen den forfatteren jeg fant i den første boka hennes :) Der kommer uhyggen og skrekken frem, bare hun kunne ha hatt mer av det i resten av den 400 sider lange boka si :) Uansett, boka er bra, den er spennende og jeg anbefaler den med glede :)

  • Forlag: Kagge Forlag
  • Utgivelse: 20 januar 2014
  • Sjanger: Krim
  • Oversetter: Tiril Theresa Myklebost



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar