Sider

Translate

tirsdag 2. september 2014

Jeg har et teppe i tusen farger ! Anne B Ragde

Jeg har ikke lest så mye av Anne B Ragde før, kun "Jeg skal gjøre deg så lykkelig" som jeg synes var en helt grei bok, ikke mer enn det .Så da jeg hørte hun skulle komme med ny bok var jeg ikke så sikker på at jeg skulle lese den. Men etterhvert fikk den gode omtaler og da blir jeg jo nysgjerrig :) Syntes også det var interessant at hun hadde skrevet om sin mor og hennes opplevelser i slutten av livet sitt. Bøker som beskriver livet som det er på godt og vondt er spennende og interessante, og denne skuffet sannelig ikke !

Dette er historien om Birte, Annes mor. En uredd og sterk kvinne som blir alenemor og jobber som maskinfører på en plastposefabrikk.Hun kan trylle  frem overdådige måltider ut av en tom lommebok og rusk i lomma. Hun elsker bøker, sine barn og holder utedoen skinnende ren.Ingenting er for vanskelig eller uoverkommelig. Hun jobber og står på for seg , sine og samfunnet. En dame som gir og krever ingenting tilbake.Men når alder og sykdom tar henne gir ikke samfunnet noe tilbake til henne. Unødige lidelser på et underbemannet sykehjem ble det hun opplevde i siste fase av sitt liv.

Dette er vakkert, det er trist, rørende, fylt av humor, alvor og livets oppturer og nedturer. For en kvinne Annes mor var !Alle hennes opplevelser kunne fylt et par bøker til vil jeg tro! Ærlighet, varme, skam og glede, alt rørt sammen til en meget god bok som jeg likte veldig veldig godt ! Mange vil kjenne seg igjen i tilbakeblikkene på Annes oppvekst på seksti og syttitallet, men samtidig hadde hun en uvanlig mor som gjorde ting andre mødre ikke gjorde. Uvanlig og unik, akkurat som denne boken ! Denne bør leses av mange :)

  • Forlag: Oktober Forlag
  • Utgivelse: August 2014
  • Sjanger: Roman

2 kommentarer:

  1. Jeg ser fram til å lese boka! Har du lest "Arsenikktårnet"? Det er også en bok som omhandler forfatterens "gale" familie, som hun sier sjøl. Det er hennes beste, mener jeg, så jeg har store forventninger til denne.

    SvarSlett
  2. Hei ! Nei jeg har ikke lest Arsenikktårnet men nå tror jeg at jeg må skaffe meg den ! Er den like bra som denne så gleder jeg meg til å lese den :)

    SvarSlett