Sider

Translate

tirsdag 27. januar 2015

Judaskysset av Eirik Huseby Sæther

I 2012 kom det ut ei bok av en helt ukjent forfatter for meg,men den boka tok meg med storm ! Boka het Lobotomisten og forfatteren var Eirik Huseby Sæther. Som politietterforsker har han nok opplevd mye som overgår våre fantasier og litteraturens grenser. Dette kommer frem i bøkene hans, ikke minst i Lobotomisten, og oppfølgeren Heksedoktoren. Det er rått, usensurert og ganske tøffe saker.
Nå er han endelig ute med ny bok! Den er også rå og usensurert, men på en helt annen måte.

Mikael Wulf er politimann ved krimvakta i Oslo. En dag rykker han ut på et overdosedødsfall på Oslo S.Et dødsfall som kan vise seg å være et drap.Den døde har delt leilighet med Mikael Wulfs narkomane fosterbror som nå er borte. En tredje kamerat er også forsvunnet, samt et stort parti heroin. Heroin som noen vil ha tilbake, for enhver pris. Etterforskningen fører Mikael inn i Oslos mørkeste verden og i sitt eget mørke sinn.

Judaskysset er tydelig skrevet av en politimann som har sett og opplevd mer en oss "vanlige" folk. Vi kan sukke og stønne over alt det fæle som skjer i hovedstaden vår. Men egentlig har vi ikke peiling på hva som foregår og hvilket helvete enkelte lever i. Velskrevet, skremmende og klaustrofobisk vil jeg si denne boka er. I enkelte kapittel var jeg helt med, kjente stanken og skitten, følte meg innestengt og kald. Samtidig er den spennende og lærerik.For meg som ikke kjenner dette miljøet i hele tatt var det ganske skremmende å lese. "Judaskysset" er skremmende enkelt å utføre for de som har tenkt det. Og skjer det? japp, jeg vil tro virkeligheten kan være enda verre enn det vi leser om her, dessverre. Eirik Huseby Sæther har atter en gang skrevet en rå krim. Ikke fullt så bra som de to første ! men likevel veldig bra. Anbefales !


  • Forlag: Gyldendal
  • Utgivelse: 5 Januar 2015
  • Sjanger: Krim  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar